• Škola v prírode - 3. deň

4. obed
            5. návšteva horskej záchrannej služby
            6. nákup suvenírov a sladkostí v bufete
            7. slnečné počasie - aktivity s lektormi v prírode (stavanie mapy ostrova)
            8. večera
            9. karneval
            10. večierka, spánok

• Škola v prírode - 2. deň

• Ráno začal deň výbornými raňajkami, na ktorých si každý mohol vybrať to, čo má najradšej. A potom sme naplno využili slnečné počasie. V dopoludňajších hodinách žiaci nacvičovali s lektormi "záverečné prekvapenie". Po dobrom obede si všetci oddýchli, zahrali spoločenské hry aj kreslili a písali do denníčkov. Lektori s pani učiteľkami však zatiaľ pripravili veľa súťažných stanovíšť, na ktorých všetci plnili zaujímavé úlohy. Večer zakončilo napätie v hľadaní výhercu v súťaži Bingo.

• Škola v prírode - 1. deň

• V tomto školskom roku sa žiaci 1. - 4. ročníka zúčastňujú týždňového pobytu v Penzióne Bystrina v obci Bystrá pri Brezne.
            V pondelok ráno všetci chlapci a dievčatá nasadli do autobusu, aby sa vydali za novými zážitkami. Po príchode ku penziónu nás privítali milí lektori, ktorí pomohli žiakom s ubytovaním a s batožinou. Nasledovala prvá aktivita - vytvorenie erbov na dvere. Onedlho nasledoval obed, krátky oddych na izbách, niekoľko hier v prírode a prvé aktivity s lektormi. Večerou si všetci doplnili energiu, ktorú využili na spoločnej večernej diskotéke. Mierne unavení, ale nadšení z nových zážitkov, postupne spokojne zaspali.

• Deň detí a naše talenty

• Deň detí sme si 1. júna pripomenuli veľkolepo - oslavou našich talentov. Máme veľa talentovaných detí, ktoré sa odvážili vystúpiť pred všetkými a predviesť, čo dokážu. Nedá sa rozhodnúť, ktorý talent je väčší a ktorý menší, pretože talent nám bol daný. Dá sa však oceniť, ak niekto svoj talent rozvíja, pracuje na sebe a naozaj tak zmysluplne trávi svoj voľný čas. Bol to veľmi príjemný deň nielen vďaka umeleckým výkonom detí, ale aj vzájomnej podpore, ktorou deti povzbudzovali svojich kamarátov a vďaka atmosfére spolupatričnosti a radosti, ktorú sme precítili ako jeden celok - všetci.

JJ a AČ

• Cvičenia v prírode

• Cieľom cvičení v prírode je prostredníctvom prirodzeného cvičenia v prírode zlepšiť úroveň pohybových schopností, upevnenie kladného vzťahu k ochrane prírody, pozorovanie živej i neživej prírody počas jari, poukázanie na potrebu ochrany prírody, zámerné pozorovanie prírody okolo nás, hľadanie príkladov spolužitia človeka a prírody.
            Slnečné počasie doprialo žiakom 1. stupňa, aby všetko toto zažili počas pobytu v prírode v piatok 3. júna.

• Inšpiratívny projekt Krok do budúcnosti

• Vďaka úspešnému zapojeniu do grantovej výzvy ENTER a finančnej podpore Nadačného fondu Telekom získali žiaci a pedagógovia našej školy možnosť realizovať zaujímavý projekt Krok do budúcnosti.
            V rámci tohto projektu v mesiacoch február - jún žiaci piateho, šiesteho, siedmeho a ôsmeho ročníka na hodinách informatiky spoznali micro:bit a jeho základné funkcie. Najprv sa naučili naprogramovať základné projekty, postupne dokázali podľa vlastných predstáv upraviť aj senzor pohybu, krokomer, bezdrôtovú komunikáciu, elektrické obvody, alarm aj programovanie hudby. Najväčšie nadšenie však prinieslo naprogramovanie ďiaľkového ovládania autíčka ring:bit car. Žiaci piateho ročníka potom prezentovali získané vedomosti aj mladším žiakom, ktorí sa už teraz tešia na hodiny informatiky vo vyšších ročníkoch.
            Projekt bol určite prínosom aj pre pedagógov, ktorí mali možnosť absolvovať základné kurzy programovania, čo je predpokladom pre rozvíjanie práce s micro:bitmi aj v nasledujúcich rokoch.

• Náčelník mestskej polície medzi žiakmi piateho ročníka

•             Každý  človek v spoločnosti sa má usilovať o lepšiu kvalitu medziľudských vzťahov a pričiniť sa o to, aby neexistovali konflikty a násilie. Život nás však presviedča o tom, že žijú medzi nami ľudia, ktorým je na míle vzdialené uctivé a slušné správanie. Vyvolávajú konfliktné situácie a sú schopní svojou agresivitou fyzicky ubližovať. Obeťami násilia sa dnes často stávajú bezbranní jednotlivci, napríklad deti a starší ľudia. O tom, aké podoby môže mať násilie páchané na deťoch, prišiel našim piatakom z 5.A a z 5. B triedy porozprávať náčelník  Mestskej polície v Hnúšti Ing. Peter Rukavica. Na to, aby z detí nevyrastali dospelí jednotlivci s agresívnymi črtami má veľký vplyv rozumná a láskyplná výchova v rodine, škole a predovšetkým motivujúce vzory citlivého a humánnosťou prežiareného správania. Žiaci sa prostredníctvom názorného výkladu pána náčelníka mestskej polície bližšie zoznámili so slovami šikanovanie, týranie, obmedzovanie slobody, ale i empatia, prosociálne správanie. Beseda  prebiehala v srdečnej atmosfére a od jej začiatku žiaci dali nášmu hosťovi najavo, že ich problematika ohľadne týrania detí zaujíma. Svojimi otázkami prezradili, že by sa chceli viacej dozvedieť, ako sa môžu účinne brániť, keby sa sami stali obeťami neľudského zaobchádzania zo strany dospelých, alebo svojich rovesníkov, alebo ako by mohli najlepšie pomôcť svojim kamarátom. Všetci si z besedy odniesli veľa nových informácií, ale i presvedčenie, že násilie nemožno nikomu tolerovať a treba sa vedieť účinne voči nemu brániť.

P.C.

• Náučný chodník Šomoška a Mačacia - 31.05.2022

• Jasná  obloha a slniečko nás sprevádzali náučným chodníkom Šomoška a Mačacia. Nádherná príroda, jedinečné prírodné výtvory i dávna história boli cieľom našej exkurzie. Exkurzie sa zúčastnilo 37 žiakov 5. až 9. ročníka.

Nachádzali sme sa v chránenej krajinnej oblasti Cerova vrchovina v národnej prírodnej rezervácii Šomoška vzniknutej po vulkanickej činnosti – erupcii sopky. Náučný chodník Mačacia sa rozprestiera v tesnom susedstve s NPR Šomoška na jej východnom okraji a predstavuje najväčší odkryv bazaltu v Cerovej vrchovine. Náučná lokalita je netradičná, spája sa tu príroda a jej hodnoty s tradíciami ľudskej činnosti, ktorá využívala danosti prírody a predstavovala jednu z dôležitých ekonomických aktivít tejto oblasti.

Chodníkom sme sledovali informačné tabule a každá dvojica si z nich pripraví náučný materiál, z ktorých bude spoločná projektová práca. Oblasť je domovom salamandry škvrnitej, ktorá sa teraz ukrývala pred slnečnými lúčmi. Cestou sme sa zastavili  pri prameni, z ktorého voda tiekla do malých jazierok, ktoré boli vybudované začiatkom 20.storočia na chov rýb. Pri výstupe na hrad sme prechádzali popri kamennom mori a európskom unikáte kamennom vodopáde (9 metrov vysokom). Na hrade sme si prezreli jeho zrekonštruované časti, pokochali sa nádherným pohľadom z veže, ktorá leží na hranici s Maďarskom, čo bolo pre niektorých zážitkom, že majú na dosah susedný štát.  Po príjemnom oddychu sme sa náučným chodníkom Šomoška vracali na križovatku turistických ciest a pokračovali sme náučným chodníkom Mačacia. Prezreli sme si pozostatky múrov v baníckej osade Mačkaluk, vyhliadku na hrad Šomoška, ruiny budovy colnice. Dole lesným chodníkom sme sa vracali  na parkovisko.

Ďalšou zastávkou mal byť Fiľakovský hrad, ale „zradil“ nás autobus. Miesto prehliadky hradu sme si cvičili trpezlivosť. Hrami v prírode a improvizovanými pomôckami sme strávili čas, kým sa autobus naštartoval. Fiľakovský hrad sme už teda navštíviť nestihli. Hádam na budúce.

Prijemne unavení, nabití energiou prírody a dávnou históriou sme sa vrátili domov s príjemným pocitom spoznania ďalšieho z krásnych kútov nášho Slovenska.

• Medzinárodný deň detí

• Aj takto vyzeral Medzinárodný deň detí v 3.B. Viedli sme rozhovor o význame tohto sviatku, o právach detí a ich porušovaní, o chudobe detí, detskej práci, vzdelaní a iných otázkach týkajúcich sa detí na celom svete. Uvedomili sme si, že často nevyužívame možnosti, ktoré nám ponúkajú rodičia, učitelia a celá spoločnosť. Niektorým nám vyšla aj slzička z oka pri porovnaní nášho života a života detí v niektorých krajinách, kde musia deti pracovať, bojovať, sú bez možnosti chodiť do školy, hrať sa, športovať, či maškrtiť. Ach, aké je to naše Slovensko krásne!

• Nadpis

• Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Sint, adipisci, quibusdam, ad ab quisquam esse aspernatur exercitationem aliquam at fugit omnis vitae recusandae eveniet.

Inventore, aliquam sequi nisi velit magnam accusamus reprehenderit nemo necessitatibus doloribus molestiae fugit repellat repudiandae dolor. Incidunt, nulla quidem illo suscipit nihil!Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit.